15/04/2018

Onder deze naam vond op 12 april jl. een bijeenkomst plaats op het Kellebeek College in Roosendaal. De doelgroep bestond uit werkgevers, directie en HRM adviseurs en werd als volgt aangekondigd:

“Mensen kunnen (zonder dat u het weet) moeite hebben met lezen en schrijven. Te denken valt aan email communicatie, het lezen van veiligheidsinstructies en het invullen van formulieren. Dit heeft gevolgen voor uw bedrijf.

Inzet op aanpak taalvaardigheid kan zorgen voor hogere productiviteit, lager ziekteverzuim, minder veiligheidsproblemen en een betere klantrelatie. Dit zal uiteindelijk leiden tot financiële kansen voor uw bedrijf en welzijn van uw medewerkers. Haal het beste uit uw medewerkers en klanten. Laat taal geen belemmering zijn!”

De bijeenkomst was voorbereid door een aantal partijen, waaronder Lions, onder leiding van Selwin Umar van Leren en Werken West-Brabant-Zeeland. Hij heeft ook de leiding van het Taalakkoord in West-Brabant en Zeeland.

Het West-Brabantse bedrijfsleven was de belangrijkste doelgroep. Zij vormden de helft van de 70 deelnemers. Daarnaast waren er taalaanbieders, taalambassadeurs, vertegenwoordigers van de Stichting Lezen en Schrijven regio Brabant, de provinciale aanjager van goede basisvaardigheden (Qubiss), Lions en anderen die betrokken zijn bij de doelstellingen van het taalakkoord.

De organisatoren kunnen terugkijken op een stimulerende middag.

Foto 1: dagvoorzitter Marjan van den Anker met het panel (werkgever Cees van Bavel van Afval Service Breda; Steffi Peperstraten, Taalhuis Etten-Leur; Henri Swinkels, gedeputeerde Noord-Brabant; Jan Kemps, taalambassadeur en Diana Vogelzang, taaldocente op het Kellebeek College).

Foto 2: Marjan van den Anker met de aanwezige Lions:: de heer Sweep, Bart de Kok, Reinier Kole, Martien Franken, Hans ter Linde en Huib van Lent.