20/12/2017

Uit handen van Ruurd Kuipers ontving Stichting bibliotheken Midden-Fryslân een gift van €3500,- van Lionsclub Leeuwarden Ljouwert ‘80, te besteden aan computerapparatuur. Een zeer welkom bedrag waarmee de bibliotheek een nieuwe locatie kan opstarten voor het geven van gratis computer- en taalcursussen, onder de naam Digi-taalhuis. Hiermee investeert de bibliotheek in het versterken van (digi)tale vaardigheden van inwoners van gemeente Leeuwarden en Tytsjerksteradiel.

Zelfredzaamheid vergroten

Wie digitaal vaardig is, redt zich beter in de maatschappij. In het dagelijks leven is de computer onmisbaar geworden; bijvoorbeeld om te werken met de digitale overheid, te bankieren via internet of voor het invullen van een online formulier. Een gratis cursus om beter te leren omgaan met computers is dan ook een uitkomst. Daarnaast biedt het Digi-taalhuis taalcursussen aan om beter te leren lezen, spreken en schrijven. Voor nieuwe Nederlanders, maar ook voor Nederlanders die hun taalvaardigheden willen vergroten.

Uitbreiding

Lionsclub Leeuwarden Ljouwert’80 ondersteunt het werk van de bibliotheek. Op dit moment draaien er cursussen, praatgroepen en spreekuren in alle vestigingen van de bibliotheek, in wijkcentrum Bilgaard, in het Wijk internet Centrum in Heechterp Schieringen en in Erasmus. De belangstelling is groot en de wens is dan ook om een nieuwe cursuslocatie te openen, bijvoorbeeld in de Schepenbuurt of Westeinde. Dit vraagt om een investering in computers en dit is dankzij de Lionsclub Leeuwarden mogelijk.

Partners gezocht

De activiteiten van de Digi-taalhuizen van de bibliotheek zijn gratis toegankelijk voor deelnemers. Dankzij de vrijwillige inzet van cursusleiders en samenwerking met partners zoals Friesland College, wijkverenigingen en sociale wijkteams, is dit mogelijk. De bibliotheek staat dan ook open voor nieuwe samenwerkingen voor het opzetten van nieuwe locaties. Geïnteresseerde partijen kunnen contact opnemen met programmamanager Arjen Nijboer.

Meedoen?

Een uitgebreid overzicht van de cursussen, taalgroepen en spreekuren is te vinden op de website van de bibliotheek (onder de button onderwijs/Digi-taalhuis). Sommige activiteiten zijn gratis op inloop, voor de cursussen is aanmelding nodig. Aanmelden kan via de website of telefonisch via 058 – 234 77 77.

V.l.n.r : Arjen Nijboer (programmamanager bibliotheek), Alie Weiland en Errol Cohen (vrijwilligers Digi-taalhuis) en Ruurd Kuipers (Lionsclub Leeuwarden)