Samen bouwen aan kinderbibliotheken in Okorase en Adenta in Ghana

Het is de passie van Lion Wia Huisman-Smeenk (LC Slochteren-Skiramere en 2016-2017 L&S-coördinator voor district 110BN) om (voor)lezen te stimuleren. Motto: (voor)lezen=groeien!, ook voor kinderen in derdewereldlanden. Wia werkt als vrijwilliger voor Biblionef Nederland en zette samen met hun in Ghana (2011, 2014 en 2016) en Kenia (2012) kinderbibliotheken op, daarbij o.a. gesteund door LC Slochteren-Skiramere en vanaf 2017 ook Lions Clubs International Foundation (LCIF). LCIF heeft in mei 2017 een gift van US$ 30.000 toegekend. Plaatselijke leerkrachten krijgen advies over boekpresentatie en  (voor)leesbevordering.

Wia Huisman-Smeenk over het Ghanese project:

"De door ons al in 2011 gestarte bibliotheek in het Ghanese dorp Okorase is hoognodig aan uitbreiding toe. Zowel de ruimte als de collectie is ontoereikend voor het grote aantal kinderen dat er dagelijks komt lezen en spelen.  Daarom zetten we samen met Biblionef Nederland en Biblionef Ghana een aantal nieuwe kinderbibliotheken op.

Met diverse acties is er de afgelopen jaren steeds geld ingezameld voor onder andere  boeken, taalspelletjes en boekenkasten. Ook voor dit nieuwste project is geld nodig, ondanks de al genoemde bijdragen van LC Slochteren-Skiramere en LCIF. Sponsors zijn dan ook van harte welkom!"

juli 2018: de 'Lion', het blad van de Nederlandse Lionsorganisatie, besteedde aandacht aan het project in Ghana onder de kop "Reading is a window to the world". Een informatief artikel, dat niet-Lions via onze site kunnen teruglezen. In de gedrukte versie is helaas de contactinformatie weggevallen; die vindt u nu hier:

- het mailadres van Wia Huisman is: wia.huisman@gmail.com

- haar telefoonnummer is: 06 5269 7287

- het adres van het betreffende blog is: https://readingisawindowtotheworld.blogspot.com/

- het adres van de Facebook pagina is: https://www.facebook.com/Samen-bouwen-aan-Bibliotheek-Okorase-in-Ghana-1483208808658644

Tenslotte kunt u het artikel in de Lions nalezen door het volgen van deze LINK >>

3 april 2018: Wia vraagt uw aandacht voor een filmpje ovet het project, zoals dat op Youtube te vinden is. U kunt het oproepen door hieronder te klikken.

24 maart 2018: bericht van Wia: ->
Op dit moment ben ik voor het Lions Clubs International Foundation project “ Reading is a window to the world“ in Ghana. Tijdens dit onderdeel van het project gaan we twee Library Community Spaces (Openbare Bibliotheken) openen. Vorige week is de LCS in Bolgatanga geopend en komende maandag openen we de LCS in Okorase. Afgelopen november hebben we boeken en boekenkasten geschonken aan 20 scholen en een training verzorgd voor 42 leerkrachten van deze scholen over het runnen van een schoolbibliotheek en leesbevordering.

Het is een hele klus onder zeer warme omstandigheden, maar we gaan ervoor. We zoeken nog sponsoring voor ons project. Welke Lionsclubs willen dit project mede ondersteunen. Neem dan contact met mij op. Kijk ook op: ons blog

8 januari 2018: de winternieuwsbrief van Biblionef is beschikbaar. Onder de kop "Leesbevordering" bevat het een leuk artikel over het Ghanese project; u kunt de nieuwsbrief HIER oproepen, lezen en eventueel downloaden.

13 november 2017: een nieuw bericht van Wia Huisman-Smeenk, geplaatst op de Facebook pagina Vrienden Lions NL.

"Wat is het leuk en leerzaam om als Lion van Lionsclub Slochteren Skiramere samen te werken met twee geweldige Lions Francis Jarvish Tachi en Daniël Asafra Tibu van Accra Diamond Lionsclub aan ons LCIF project in Ghana.
Voor meer informatie kunt u DEZE LINK volgen."

U kunt uw bijdrage storten op:

Rekening nummer: IBAN NL13INGB0000258485
T.n.v. Stichting Biblionef Nederland
Onder vermelding van: Bibliotheek Okorase

Voor verdere informatie over dit project verwijzen wij u graag naar de betreffende Facebook pagina en naar het eind juli 2017 door Wia begonnen blog over het LCIF project in Ghana.