Bouw en doel

In opdracht en op kosten van de Lionsclub Zwolle is een zgn. ‘loempiakar’ gemaakt. U kent ze wel, zo’n verrijdbare kar die bv. loempiaverkopers in heel Nederland gebruiken. Maar deze kar, die ook wel de ‘promotiekar’ wordt genoemd, is niet gemaakt om er loempia’s mee te verkopen. Deze kar dient een heel ander doel, namelijk het ondersteunen van taalambassadeurs en vrijwilligers die in noord-oost Nederland ‘de boer opgaan’.

Om goed op te vallen, is de loempiakar op z’n Mondriaans beschilderd, met primaire kleuren en vlakken. Op de vlakken zijn de logo’s van de Stichting Lezen en Schrijven, Taal voor het leven en Lions Nederland goed zichtbaar. Aan de zijkant zijn essentiële, grote stickers te vinden met de teksten “Leer lezen en schrijven. 0800-0234444” en “Hebt u moeite met lezen en schrijven? 0800-0234444”.

Taalambassadeurs (laaggeletterden die naar cursus zijn gegaan en nu kunnen lezen en schrijven) proberen andere laaggeletterden over te halen die cursus ook te volgen. In Overijssel willen zij op markten en braderieën gaan staan en bij andere evenementen aanwezig zijn om laaggeletterdheid bespreekbaar te maken, folders uit te delen enz. Hiervoor kunnen ze gebruik maken van de ‘loempiakar‘, die i.p.v. een vaste marktkraam kan dienen als duidelijk markeringspunt.

Inventarislijst promotiekar

mooie karDe kar is voorzien van een disselslot, een wielklem, een opdraaisleutel voor de poten onder de kar, twee keggen om de wielen te blokkeren en een reservewiel. In de kar treft u een complete geluidsinstallatie aan, alsmede flyers en banieren, spellen. promotiekleding en meubilair. Kortom, de promotiekar is geheel klaar om ingezet te worden.

Inzet en mogelijkheden

De promotiekar wordt beheerd door Aart Kleijer. Provinciaal contactpersoon voor de stichting ABC/de Taalambassadeurs. U kunt telefonisch contact met hem opnemen (038-3322116 of hem een email sturen.

Aart brengt de kar en zet die op. Hij blijft meestal, maar foldert niet, dat doen lokale mensen. Na afloop neemt Aart de kar ook weer mee. Om de kar te kunnen inzetten, worden vooraf afspraken gemaakt m.b.t. onder andere de volgende aspecten:

1. Wanneer is de promotiekar nodig?
  2. Waar en hoe laat?
  3. Wie is de contactpersoon ter plaatse en wie is er bij aankomst aanwezig?

Afspraken met de gemeente en eventueel betrokken lokale organisaties vallen onder de verantwoordelijkheid van de lokale contactpersoon. Die verzorgt ook de koffie en eventueel de lunch. Er zijn elk uur twee plaatselijke vrijwilligers/-sters beschikbaar die folderen op straat en gesprekken aangaan. Daarbij komen onderwerpen als:

• Waar komt u vandaan?
  • Bent u bekend met laaggeletterdheid?
  • Kent u mensen die laaggeletterd zijn?
  • Zou u deze mensen kunnen/willen verwijzen?
  • Begrippen als Taalpunt, taalpuntdocent, vrijwillige taalcoach.
  • Zou u taalcoach willen worden?

De plaatselijke contactpersoon zorgt voor lokale folder en beschikt over de benodigde informatie, zoals openingstijden, in de bibliotheek, naam taalpuntdocent, enz.

Loempiakar op het Lionssymposium

De Loempiakar stond prominent te promoten bij de ingang van het Lionssymposium “Lezen=Groeien!” op 31 maart 2016 in Woerden-Zegveld.