Leesbevordering in Venlo

2015

LC Venlo heeft een leesbevorderingsproject opgezet. Kinderen uit groep 7/8 konden een verhaalidee bedenken, waarvan de beste vertellingen vervolgens door ‘echte’ schrijvers werden uitgewerkt voor een verhalenbundel. Elk van de 21 verhalen werd geïllustreerd door een kunstenaar. Hoogtepunt van het project was de uitreiking van de gratis bundel Lees mijn verhaal en kijk 21 maal  aan burgemeester Scholten en aan honderden kinderen.  Dankzij de belangeloze medewerking van schrijvers, kunstenaars, sponsoren en Lions Venlo werd het een stimulans voor kinderen om meer vrij te lezen.

2016

LC Venlo heeft steun gevonden bij Stichting Leesbevordering.  De hoge mate van ongeletterdheid in de gemeente Venlo, zoals uit recent onderzoek bleek,  maakt een vervolg van het project van  leesbevordering extra maatschappelijk relevant. Alle scholen in de gemeenten Venlo, Peel en Maas, Horst aan de Maas en Beesel zijn uitgenodigd mee te doen en inmiddels zijn 42 verhalen van kinderen uit de honderden inzendingen geselecteerd. Daarmee wordt de verhalenbundel dubbel zo dik dan die uit 2016! Evenzoveel schrijvers zijn inmiddels aan de slag gegaan en ook kunstenaars hebben zich aangemeld om de verhalen te illustreren. Onder de schrijvers zijn veel bekende Limburgers zoals de schrijvers van de Venlose Revue Frans Pollux en Wiel Aerts. Bekende nationale kinderboekenschrijvers als Ton van Reen en Joke van Leeuwen hebben eveneens hun talenten belangeloos ingezet voor dit bijzonder initiatief. Zelfs de bekende auteur Huub Stapel geeft graag medewerking aan het leesproject. Als alles volgens planning verloopt zullen meer dan duizend kinderen op het eind van dit jaar een gratis verhalenbundel krijgen die mede door verhalen van leeftijdgenootjes kon ontstaan.

Verdere informatie kunt bij Lion Jos Schatorjé en Lion Willebrord de Winter.

Andere projecten Lions Lezen en Schrijven in district 110CO klik hier