Lions Club Emmen The Broken Circle organiseerde mini-symposium “Gevangen in Woorden”

In de Week van de Alfabetisering 2016 vond op 6 september in het Leescafé van de bibliotheek van Emmen het mini-symposium ‘Gevangen in Woorden’ plaats. Het symposium werd georganiseerd door LC The Broken Circle in samenwerking met de Stichting Lezen en Schrijven en de Bibliotheek Emmen. Het doel van dit symposium? Natuurlijk het terugdringen van laaggeletterdheid in Zuidoost-Drenthe. Hoe? Door het samenbrengen van verschillende instanties die actief zijn met laaggeletterdheid en de samenwerking te stimuleren. Zo waren er vertegenwoordigers van diverse organisaties aanwezig op het gebied van: welzijnswerk, (buurt)zorg, onderwijs, vluchtelingenwerk, bedrijfsleven, gemeente, bibliotheek, vrijwilligerswerk, service-clubs, gilde en taalpunten.

Ongeveer 80 aanwezigen kregen in 3 uur een afwisselend programma te horen en te zien. Onder leiding van Eric van Oosterhout, voorzitter van Stichting Geletterd Drenthe, die in 2017 burgemeester van Emmen werd, werden de verschillende onderdelen vlot aan elkaar gepraat. Duidelijk werd al snel dat men vaak leest over de gevolgen van laaggeletterdheid en hoeveel obstakels dit met zich meebrengt, maar minder hoe moeizaam de weg is om redelijk te leren lezen en schrijven op latere leeftijd.

LC Emmen The Broken Circle hoopt met dit mini-symposium een positieve bijdrage te hebben geleverd aan het terugdringen van laaggeletterdheid. Om dit te stimuleren werd een cheque ter waarde van € 1.000,- aangeboden aan de Bibliotheek Emmen.