Succesvolle aanpak bij reïntegratie

Stapjefitter leidt tot een verbetering van de gezondheid van de deelnemers en een toename in participatie aan de samenleving bij de deelnemers. Een deel van de deelnemers boekte ook vooruitgang in hun Nederlandse taalvaardigheden.

StapjeFitter Re-integratie traject

In Woerden bevorderen vrijwilligers met steun van professionals en instanties de reïntegratie van mensen met een uitkering. Hun project is StapjeFitter. Voor vrijwel alle uitkeringsgerechtigden houden beperkingen in de gezondheid een optimale deelname in de samenleving tegen. StapjeFitter is een traject van 18 weken waarin deelnemers wekelijks twee groepsbijeenkomsten bijwonen. De eerste bijeenkomst richt zich op gezonde leefstijl en educatie gericht op bewegen, gezonde voeding en participatie (nadruk op vrijwilligerswerk) de tweede bijeenkomst betreft een sportprogramma. Circa 40% van de deelnemers kreeg ook een extra wekelijkse les in het Nederlands.

Belangrijke vrijwilliger is Joost Avis, lid van de Lionsclub Woerden.