Schiedamse Lions en hun partners hebben het initiatief genomen voor het laten maken van film over laaggeletterdheid. Hierin wordt duidelijk gemaakt hoe zeer laaggeletterden buitenspel staan, letterlijk en figuurlijk. U kunt deze film via deze LINK bekijken.

Op 6 november 2017 vond een evaluatiebijeenkomst van Schiedamse Lionsclubs en Rotaryclubs plaats. De deelnemers kregen o.a. een presentatie over drie jaar campagne voeren onder het thema “Tijd voor Taal” in Schiedam door de projectgroep Laaggeletterdheid Samenwerkende Serviceclubs Schiedam. Dankzij de Lions is er nu een professionele structuur gerealiseerd. U kunt een fotoverslag en de presentatie opvragen bij Anneke Elenbaas-van Ommen.

De volgende acties kwamen langs:

• Blijvende ondersteuning van de Stichting ABC, de belangenorganisatie van de Taalambassadeurs (ex-laaggeletterden). Werving van begeleiders onder de serviceclubs die mee gaan met bezoeken aan bedrijven of optreden als testpanels in gemeenten of organisaties.
  • Verspreiding van de speelfilm Buitenspel. Inmiddels is een trailer beschikbaar om de speelfilm ‘Buitenspel’ te promoten en zodoende aandacht te vragen voor Taalambassadeurs die het taboe willen doorbreken en voor de aanpak van laaggeletterdheid in gemeente of bedrijven (volg deze link, wachtwoord: Buitenspel). Het is mogelijk het aanmeldingspunt aan het einde van de trailer (nu gericht op Schiedam) aan te laten passen naar de adresgegevens van het gewenste aanmeldingspunt in de eigen gemeente.

Voor meer informatie over de Lionsclub Schiedam te Rivière en andere clubs in district 110CW kunt u bij Anneke Elenbaas-van Ommen terecht; u bereikt haar eenvoudig via de mail.