Het Groot Goois Dictee

Het Groot Goois Dictee in oktober 2016. Zwoegende deelnemers in het mooie Raadhuis van Hilversum. Radio 3FM nieuwslezeres Dieuwke Teertstra leest het dictee voor, de Hilversumse burgemeester Pieter Broertjes kijkt en luistert als jury-voorzitter mee of alles wel volgens de regels verloopt. Ook dit jaar is er weer een GGD, op 17 oktober. Net als vorig jaar wordt de opbrengst gebruikt voor projecten om de laaggeletterdheid te bestrijden. Zo’n 1,5 miljoen Nederlanders tussen de 16 en 65 kunnen amper lezen en schrijven, schamen zich daarvoor en raken hopeloos achterop. Als je hun probleem oplost, scheelt dat veel verdriet en heel veel geld. Mensen die amper kunnen lezen en schrijven komen vaak in financiële problemen doordat ze simpelweg rekeningen of aanmaningen niet begrijpen. Vaak zitten ze ook zonder werk en probeer maar eens een baan te krijgen als je nauwelijks kunt lezen. De Lions van Het Gooi en de Lionsclub Hilversum zetten zich in om deze laaggeletterde mensen te helpen. Burgemeester Pieter Broertjes heeft veel sympathie voor het project en stelt ‘zijn’ prachtige Raadhuis met de raadszaal en de burgerzaal ook dit jaar weer belangeloos ter beschikking!