Taalakkoord toegelicht

Henk Bakker legde tijdens een zonevergadering in mei 2017 uit dat het Taalakkoord zich richt op bedrijven en de werknemers. Lezen en schrijven en je vaardig uitdrukken zijn belangrijke werknemersvaardigheden. Beperkte taalkennis kan zorgen voor lagere productiviteit, hoger ziekteverzuim, veiligheidsproblemen en verminderde doorgroeimogelijkheden en vormt uiteindelijk een financieel risico voor een bedrijf.

Binnen het Taalakkoord verbeteren werkgevers de taalvaardigheid van hun medewerkers. Samen met andere werkgevers in Nederland wordt geïnvesteerd in taal. Door het bespreekbaar te maken, werknemers te scholen en opgedane kennis en ervaring met elkaar te delen creëer je als het ware betere en meer betrokken medewerkers, een productiviteitsstijging en daardoor een betere rentabiliteit.

Aan het einde van zijn presentatie stelde Henk de vraag wat de Lions zouden kunnen doen. Hij dacht daarbij vooral aan PR-activiteiten, les geven of fondsen ter beschikking stellen om bepaalde scholing uit te kunnen voeren. Ook werd nog gesproken over eerdere activiteiten van de Lions, zoals het geven van taalles aan vluchtelingen en Nederlanders met een multi-culturele achtergrond. Clubs die interesse hebben deel te nemen aan het “Lezen en Schrijven-project” kunnen contact opnemen met George Muskens. Henk zal zorgen voor een korte samenvatting van de inhoud van het Taalakkoord. Ook wordt opgemerkt dat begeleiding van mensen met lage taalvaardigheden ook teleurstelling kan meebrengen, omdat veel gegadigden niet komen opdagen of onvoldoende gemotiveerd zijn. Zoals bekend is “Lezen en Schrijven” een van de werkgroepen in het Multiple District en valt dus onder de verantwoordelijkheid van de Gouverneursraad.

Lees meer over de Lionsambities Taalakkoord