De vier Roosendaalse clubs, te weten LC Roosendaal Westhoek, LC Roosendaal Witheeren, LC Roosendaal en LC Wouw, hebben op zaterdag 24 juni 2017 voor de tweede keer een toertocht georganiseerd. Na een aantal voorlichtingsbijeenkomsten en uitleg aan de betrokken clubs door Humanitas eerder in het jaar besloten de clubs om het taalproject te ondersteunen. Deze toertocht was zeer geschikt voor dit doel.

Vanaf de start in Roosendaal strekte de route zich uit richting Hooge Zwaluwe, Oosterhout, Sprang-Capelle, Kaatsheuvel, Chaam, Meer (België), Zundert en Rucphen. In de totaal zo'n 160 km lange route zaten volop moeilijke puzzelelementen die de toerrijders van de 34 equipes flinke hoofdbrekens hebben bezorgd.

De afsluiting was een gezellige happening, waarbij de clubs het gekozen goede doel, de 'Taalmaatjes' van Stichting Humanitas een cheque hebben aangeboden van € 5.000,-. Op de foto neemt voorzitter Harrie van Rooy deze cheque in ontvangst.

Humanitas West-Brabant coördineert het project ‘Taalmaatjes’. Taalmaatjes zijn vrijwilligers die één-op-één begeleiding bieden aan mensen die (grote) moeite hebben met lezen en schrijven. De inschrijfgelden van de toertocht hebben het mogelijk gemaakt om de sterke groei in het aantal aanvragen voor taalondersteuning te kunnen (blijven) bekostigen. De middelen worden gebruikt voor het aanschaffen van lesmateriaal maar ook om het wekelijkse taalcafé in Parrotia te kunnen blijven houden.