24/06/2018

Op dinsdag 19 juni organiseerde de Taalcoöperatie: S’taal, een symposium over de aanpak van laaggeletterdheid in de stad. Ruim 90 professionals, (taal)vrijwilligers en ervaringsdeskundigen ontmoetten elkaar in het Wennekerpand om te bouwen aan een sterk netwerk en samen plannen te maken voor de toekomst.

Het symposium werd georganiseerd in samenwerking met de Bibliotheek Schiedam en ondersteuning van de Kleine Ambassade. Onder leiding van dagvoorzitter Jarle Lourens lieten de deelnemers zich onderdompelen in een vol programma dat goed liet zien dat de uitdagingen van laaggeletterdheid alle sociale domeinen raken.

Na de plenaire sessie werden een aantal workshops gegeven, o.a. door Ria Schaper samen met Koos Vervoort. Zij zijn Taalambassadeurs en maken deel uit van de afdeling Zuid-Holland van de Stichting ABC (Belangenbehartigingsorganisatie voor laaggeletterden en laaggeschoolden). Vanuit de Stichting Samenwerkende Service Clubs Schiedam (“4S’”, waarin de Lionsclubs Schiedam en Schiedam te RIviere, de twee Rotaryclubs, de Innerwheel, Soroptomisten en Ronde Tafel Schiedam samenwerken) wordt deze afdeling ondersteund. De projectgroep Laaggeletterden van de 4S’ biedt zowel materiële als immateriële dienstverlening aan de afdeling. Bij het opzetten van hun workshop zijn Ria en Koos namens Stichting ABC ondersteund door Winetje Bonga en Anneke Elenbaas-van Ommeren (tevens lid van de LC Schiedam te Riviere).

Een andere workshop werd verzorgd door Hans Esbach, taalambassadeur in Irado, het bedrijf waar hij werkt, samen met zijn directeur (en Lion) André Hertog. Veel raadsleden hebben de beide workshops bezocht.

Tijdens de workshop van Koos en Ria was ook wethouder Patricia van Aaken (Jeugd en Onderwijs) aanwezig, die de aanpak van laaggeletterdheid in de stad in haar portefeuille heeft. s’Avonds bij de behandeling van de zomernota hield zij een pleidooi voor het betrekken van de Taalambassadeurs als testpanel binnen de gemeente Schiedam.

Het krantenartikel met een terugblik op de dag en specifiek het verhaal van ‘onze Ria’ kunt u lezen via deze link >>

En een korte filmimpressie van het symposium treft u hieronder aan.

Inmiddels is, op een voorschot van de 4S’, een NT1 klas geïnitieerd, die met ingang van 1 september is ondergebracht bij een professionele organisatie. Inmiddels wordt er een Taalhuis opgericht en recent is er een samenwerkingsovereenkomst ‘Top’ ondertekend door de drie bibliotheken Schiedam, Vlaardingen en Maassluis die samen met de Stichting Lezen & Schrijven laaggeletterdheid in de regio gaan aanpakken. Dit onderwerp staat in de lokale politiek met stip op de politieke agenda en het is opgenomen in het college werkprogramma.

Kortom, de inspanningen als aanjager vanuit de twee Schiedamse Lionsclubs heeft, vanaf de ondertekening van de Alliantie Taal voor het Leven in 2015, na 3 jaar een concrete uitwerking gekregen en een verankering van het beleid te weeg gebracht.