Wat is het?

Het Taalcafé is er voor iedereen die Nederlands wil praten. Vrijwilligers van de Lionsclub Alkmaar Phoenix zijn aanwezig voor begeleiding.

U bent elke woensdag van 09.30-11.00 uur van harte welkom om gezamenlijk een kop koffie (of iets anders) te drinken en Nederlands met elkaar te praten. De toegang is gratis.

Plaats van handeling:
Bibliotheek Alkmaar Centrum
Gasthuisstraat 2
1811 KC  Alkmaar

Meer informatie:
Bel met: 06 1027 7700
mail naar: taalhuisalkmaar@bknw.nl
website: www.bibliotheekkennemerwaard.nl/taalhuis

Ton Steenaert vertelt

Iedere woensdagochtend, ook in de zomerperiode, komt een team van taalvrijwilligers, bestaande uit vijf Lions, een drietal partners en één schoondochter naar de gratis beschikbaar gestelde ruimte in de bibliotheek van Alkmaar Centrum bijeen om met zo'n 15 à 20 bezoekers van een groot aantal verschillende nationaliteiten te converseren. Ook komen regelmatig leden van andere serviceclubs, medewerkers van bibliotheken uit de regio, "Blijf van m'n lijf huizen" en het Werkvoorzieningsschap en andere geïnteresseerden kijken hoe wij vormgeven aan ons Taalcafé. Dat het Taalcafé goed werkt en in een behoefte voorziet, blijkt o.a. uit de cijfers van het tweede kwartaal 2017, toen er sprake was van 238 bezoekers en 61 taalvrijwilligers.

Alle taalvrijwilligers vinden het uitermate plezierig om met de bezoekers van het Taalcafé over een scala aan onderwerpen te praten. Veelal gebeurt dit aan de hand van de zogenoemde Startkrant: we lezen een alinea voor, daarna wordt één van de bezoekers gevraagd de alinea na te lezen (klemtoon, uitspraak) en de moeilijke/niet begrepen woorden er uit te halen die dan (in het Nederlands) worden toegelicht. Sommige bezoekers vinden de Startkrant te makkelijk en brengen zélf krantenknipsels mee.

De ochtendbijeenkomsten duren officieel van 09.30 - 11.30 uur, maar het komt regelmatig voor dat bezoekers al om 09.15 uur aanwezig zijn. En ook na afloop vindt soms tot wel 12.00 uur allerlei overleg plaats, met name over werkgelegenheid, maar ook over typisch Nederlandse zaken/cultuur (wij geven elkaar 'n hand wanneer we elkaar ontmoeten, in Azië bijvoorbeeld buigt men. enz.). De koffie/thee wordt door de Lions Club betaald. De Ramadan speelt ’n grote rol, want degenen die zich hieraan houden drinken dan niets. We zijn overigens bezig om subsidie te krijgen, omdat de koffie jaarlijks zo'n € 1.500,- vergt (onze club doet alleen aan immateriële dienstverlening; wij doen dus niets aan fondsenwerving).

Meestal werkt één taalvrijwilliger met zo'n 4 à 5 bezoekers. Bij de afsluiting van het eerste half jaar kreeg één van de taalvrijwilligers van zijn vaste groepje diverse soorten thee: rooibosthee van iemand uit Afrika, groene thee van iemand uit Japan en Ceylonthee van iemand uit Sri Lanka. Dat er vele vriendschappen ontstaan tussen bezoekers behoeft geen betoog: samen winkelen is favoriet.

Naast de conversatie doen we tenminste twee keer per jaar iets cultureels: zo bezochten we verleden jaar het Kaasmuseum; door de bezoekers zélf georganiseerd! Begin dit jaar hadden we hen gevraagd om ’n typisch gerecht uit hun land mee te brengen en dit gezamenlijk te verorberen en verleden maand hadden we 'n stadswandeling door Alkmaar. Soms wordt ook gevraagd 'Hoe doen ze dat bij jullie?' Zo bracht 'n Japanse desgevraagd 'n compleet Japans ontbijt mee en vertelde daarover.

Binnenkort zal één van de bezoekers een verhaal voor onze Lions Club houden over wat zij zoal doet op het gebied van natuurbescherming en zal één van onze clubleden voor de bezoekers van het Taalcafé 'n verhaal houden over verzekeringen. Ook worden de bezoekers regelmatig geattendeerd op activiteiten die in Alkmaar en omgeving plaatsvinden, zoals bijvoorbeeld een polderwandeling, worden folders uitgedeeld over de Vrijwilligers Centrale (als opstap naar betaald werk), worden zij geattendeerd op het bestaan van bureaus die zich bezighouden met diplomavergelijking, proberen wij hen te betrekken bij activiteiten als NL Doet, komt aanstaande donderdag 'n bezoeker "snuffelen" of onze Lions Club iets voor hem is, enz. Voorts zijn we ook betrokken bij bijeenkomsten van het Taalhuis en Taalakkoord, de Stichting Lezen & Schrijven en doen we regelmatig een beroep op het Genootschap Onze Taal.

Als u contact met Ton wilt opnemen, klik dan hier